zaterdag 4 oktober 2014

Sabine Hagedoren weerbericht Zevende Dag VRT 21-6-2009


Weervrouwen Jill Peeters (VTM) en Sabine Hagedoren (VRT) zetten hun schouders onder de clip. Sinds gisteren roepen ze in een filmpje op beide zenders het grote publiek op om naar Oostende af te zakken.

'Deze keer focussen we ons op de klimaatconferentie in Kopenhagen, eind dit jaar', zegt Balthazar. 'Daar moet de wereld het eens worden over een post-Kyotoverdrag. We moeten drastische maatregelen nemen om een verdere opwarming van de aarde tegen te gaan. Met dit filmpje willen we de politici daaraan herinneren. We moeten hen definitief wakker schudden.'

Zo klonk het vorig jaar ook al. Is er dan nog helemaal niets veranderd?

'De politici hebben ons gehoord. Dat is al veel. Maar ik merk dat bijna alle partijen die voor de verkiezingen de mond vol hadden van duurzaamheid, nu nog één ordewoord hebben: staatshervorming. Dat is jammer.'

Nieuw is dat deze clip door de voltallige Klimaatcoalitie wordt gesteund. Daarin zitten organisaties zoals Bond Beter Leefmilieu, WWF en Natuurpunt. 'We moeten onze boodschap eendrachtig uitdragen. Alleen zo worden we niet weggelachen.'

'Ik ben al lang met het klimaat bezig', zegt Jill Peeters. 'Ik heb er nachten van wakker gelegen en veel om gehuild. Er waren wel veel versnipperde initiatieven, maar ik heb lang het gevoel gehad er alleen voor te staan. Tot Big Ask er kwam.'

'De klimaatverandering is moeilijk uit te leggen. Waar blijft die opwarming, vragen de mensen zich af als het regent. Ze hebben de beelden van de smeltende poolkappen en de droogte in Afrika al gezien. Maar ook bij ons wordt watertekort een probleem. Alleen krijg je dat moeilijk verkocht.'

'Ik ben geen klimatoloog', zegt Sabine Hagedoren. 'Maar ik weet dat we niet goed bezig zijn. Toen ik twintig jaar geleden aan de universiteit zat, vertelde mijn prof al dat het vijf voor twaalf is. Ik ben geen doemdenker, maar we hebben maar één aardbol.'

Les Ballets C de la B en de choreograaf Koen Augustijnen zullen de clip regisseren. Vanaf november wordt de clip in tien talen wereldwijd verspreid.